Bigas Luna, een 'sexy' films

De Spaanse filmregisseur Juan José Bigas Luna (Barcelona, 19 maart 1946-Tarragona, 5 april 2013) wordt beschouwd als de ontdekker van acteurs van het gehalte van Javier Bardem, Penelope Cruz en Ariadne Gil. Via een studie architectuur, welke hij niet voltooide en de reclamefotografie zou hij uiteindelijk in het midden van de jaren 70 zijn passie in de zevende kunst vinden, eerst met korte films als 'Con soltura' en 'Cóctel internacional´.

Eerste stappen
Zijn echte debuut kwam echter met 'Tatuaje' (Tattoo), gefilmd in 1976, maar pas drie jaar later in premiêre gebracht. Deze film werd meteen geselecteerd voor het filmfestival van Cannes. 'Historias impúdicas' (1977) en de in die tijd als controversiëel beschouwde ' Bilbao' (1978), ook geselecteerd voor het filmfestival van Cannes, volgden.

Bigas Luna noemde zichzelf graag een 'sexy' filmmaker. Het accent van zijn films ligt dan ook op het erotisme. Dat is ook goed te zien in films als 'Las edades de Lulu' (1990), naar een boek van de schrijfster Almudena Grandes, en 'Jamón, jamón (1992). De eerste film gaat over verboden verlangens en het zoeken naar de lichamelijke liefde. Met deze film kwam Bigas Luna terug na een periode, waarin hij zich uitsluitend gewijd had aan de schilderkunst.

Jonge Bardem en Cruz
'Jamón, jamón' (1992), met de jonge Javier Bardem en Penelope Cruz in de hoofdrollen (zie foto boven), gaat over een jongeman, wiens familie een fabriek heeft in ondergoed en die een meisje genaamd Silvia (Penelope Cruz) dat daar werkt zwanger maakt. De moeder van de jongen ziet echter niets in Silvia als toekomstige schoondochter en contracteert een aspirant-stierenvechter (Javier Bardem), die haar moet verleiden. Dit compliceert zich allemaal als de aspirant-stierenvechter verliefd wordt op het meisje en deze erachter komt dat alles opgezet is. Met deze film won Bigas Luna de Zilveren Leeuw op het Filmfestival van Venetië, misschien wel zijn grootste succes.

In 1993 bracht hij 'Huevos de oro' uit, die hem de Special Jury Prize op het filmfestival van San Sebastián opleverde en in 1994 won hij opnieuw een prijs in Venetië, ditmaal voor het scenario van de film 'La teta y la luna', een film over de erotische wereld van 'castelleres' (de menselijke torens, een traditioneel Catalaans spektakel).

 Deze films werden gevolgd 'Bambola' (1996), met de Italiaanse Valeria Marini, 'La camarera del Titanic (1997) y 'Volavérunt' (1999). In de laatste twee speelde de actrice Aitana Sanchez Gijon de hoofdrol. Zijn meest recente werken zijn 'Yo soy la Juani' (2006), waarin Bigas Luna zijn laatste ontdekking Veronica Echegui liet debuterent, en 'Di Di Hollywood', met Elsa Pataky.

Sinds 1987 tot zijn dood woonde de filmmaker met zijn vrouw in Virgili (Tarragona), waar de laatste een bedrijf had van biologische producten. Hij overleed op 67-jarige leeftijd ten gevolge van een kanker zonder ooit de belangrijkste filmprijs in Spanje, de 'Goya' gewonnen te hebben.Op dat moment werkte hij aan zijn laatste film. 'Segundo Origen', naar een roman van Manuel de Pedrolo. De film zal in 3D worden uitgebracht. Één van de scenes speelt zich af in het Camp Nou van de voetbalclub FC Barcelona.