Sorolla en het Franse impressionisme

Joaquin Sorolla (Valencia, 1863 - Cercedilla, 1923) gaf al jong uiting van zijn passie voor kunst. Toen hij nog maar elf jaar oud was ging hij op naschoolse tekenles en als 16-jarige begon hij een studie aan 'Escuela Superior de Bellas Artes de San Carlos' in Valencia. Daar werd al snel duidelijk dat hij een innovatief karakter had: zijn werk was niet altijd volgens de heersende tradities en zijn onderwepen waren vaak ongebruikelijk. Zo schilderde hij in die periode veelal, in een realistische stijl, sociale en historische thema's.

Onder de indruk van grote Spaanse schilders als Velázquez en >>El Greco reisde hij in 1884 naar Rome om daar de schilderkunst uit de Renaissance te bestuderen. Die periode zou van belang zijn voor de ontwikkeling van zijn schildertechniek.

Parijs en het impressionisme
Het jaar daarop echter kwam hij in Parijs terecht. Daar raakte hij, als vele andere kunstenaars, onder invloed van een experimenterende kunstwereld, die zich ontwikkeld had naar een hele nieuwe kunststijl: het impressionisme. Bij zijn terugkeer naar Rome bleek Sorolla daardoor de grove penseelstreken en de rust van het impressionisme met zich mee te hebben genomen, om die te mengen met traditionele technieken.

In 1888 trouwde hij en keerde hij terug naar Spanje, waar hij in de hoofdstad ging wonen. Daar zou hij langzamerhand tot een geheel eigen kunststijl zou komen en naam gaan maken met werken, die duidelijk zijn te onderscheiden door zijn weergave van licht en donker. En zoals de impressionisten deed hij dat in portretten zowel als in landschappen of landschappelijke taferelen -de laatste veelal geschilderd vanuit de natuur zelf.

Sorolla zou hij ook veel reizen. Zo kwam hij meerdere malen in de Verenigde Staten, waar hij voor de bibliotheek van de 'Hispanic Society of America' in New York een veertiental schilderijen maakte van typisch Spaanse taferelen. Daarnaast verbleef hij enige tijd in Parijs, waar hij met succes in de Parijse salon en de 'Exposition Universelle' van 1900 exposeerde.

In 1914 behaalde hij een academische graad en begon hij les te geven in kleur en compositie aan de 'Academia de Bellas Artes' in Madrid. In 1920 kreeg hij een beroerte, waardoor zijn linkerzijde verlamd zou raken. Drie jaar later overleed hij.

Afbeeldingen: (van boven naar beneden) 'La llegada de la pesca' (1889); 'Autorretrato' (zelfportret, 1904); 'Paseo por la playa' (1909)