Het realistisch-symbolisme van Julio Romero de la Torres

De Cordobese schilder Julio Romero de Torres werkte aanvankelijk in een min of meer impressionistische stijl, maar zou later door een reis naar ondermeer Nederland het symbolisme omarmen. Een veel terugkerend thema in zijn werk is de dood, waarbij hij veelvuldig gebruik maakte van vrouwenfiguren. Zijn werk had grote invloed op de Belg Paul Delvaux, een groot bewonderaar van zijn werk.

Romero de la Torre werd in 1874 geboren in het gezin van kunstschilder en museumdirecteur Cordouan Rafael Romero Barros (1832-1895. Zijn vader was dan ook zijn eerste leermeester. Uiteindelijk kwam hij terecht op de kunsthogeschool van Córdoba.In 1906 reisde hij door Europa en kwam ook terecht in Nederland. De bedoeling was om de oude meesters te bestuderen, maar door de reis raakte hij vooral in aanraking met het op dat moment heersende symbolisme, wat zou resulteren in zijn latere persoonlijke stijl. Daarin komen vooral flamenco- en genretaferelen voor. Een beroemde 'copla' van de zanger Manolo Escobar getuigt van zde kunstenaar's voorkeur voor 'donkere' vrouwen:

Julio Romero de Torres
pintó a la mujer morena,
con los ojos de misterio
y el alma llena de pena.
Puso en sus brazos de bronce
la guitarra cantaora.
En su bordón hay suspiros
y en su caja una dolora. 

(Vertaling: Julio Romero de Torres / schilderde de donkere vrouw / met een mysterieuze blik / en de ziel vol ellende. / Hij vulde haar bronzen armen / met een flamencogitaar. / In  haar hals zitten zuchten / en in haar kast een gedicht.)

Hij woonde en werkte het grootste deel van zijn  leven in Madrid, behalve in de periode van de Eerste Wereldoorlog, waarin Romero de Torres als piloot aan de zijde van de geallieerden vocht. Ook overleed hij in zijn  geboortstad, Córdoba, aan hepatitis, in het jaar 1930.

Op het biljet van 100 peseta's was in de vijftiger jaren één van de vrouwen van Romero de la Torre te zien (zie hiernaast).

Diverse van de belangrijkste schilderijen van Romero de la Torre, waaronder 'La Buenaventura' (zie inleidende foto), bevinden zich in de collecties van het madrileense Museo Thyssen-Bornemisza en in het Museo Carmen Thyssen Málaga. In Córdoba is een museum aan hem gewijd, het 'Museo Julio Romero de Torres' in Córdoba.