De kunst van Pejac ligt overal op straat

Santiago Silvestre (Santander 1977) vond dat er teveel mensen nooit naar musea gaan en daardoor, zolang de kunst niet naar ze toe gebracht zou worden, nooit er nooot mee te maken zouden krijgen. Toen zijn conservatieve leraren, die het elitaire van de kunst benadrukten, hem dus begonnen te irriteren besloot hij de kunst maar zelf naar de straat te brengen. Onder het pseudoniem 'Pejac' maakte hij zo intussen al tientallen muurschilderingen op gebouwen in grote steden als Moskou, Parijs, Istanboel, Madrid, Valencia, Londen en Milaan.

Silvestre studeerde beeldende kunsten in Salamanca en Barcelona. In 2000-2001 vervolgde hij, dankzij een prijs van de autonome regering van Cantabrië, zijn studie aan de 'Accademia di Belle Arti di Brera' in Milaan. Zijn werk heeft een elegante, dromerige en lyrische stijl, met surrealistische trekjes en thema's als vrijheid en vrede. Daarin heeft hij vaak aandacht voor kunstenaars, die hij bewonderd, als de Italiaanse Lucio Fontana (zie foto boven) en Edouard Manet (foto rechts).

Pejac werkt met verschillende technieken en materialen, wat een veelzijdig maar onmiskenbaar eigen werk oplevert. Hij vergroot kleine schetsen op papier of doek uit op de muren, die hij bewerkt. Internationale critici vergelijken zijn werk graag met de kunst van zijn misschien meer bekende collega, 'Bansky', die ook gebruik maakt van optisch bedrog.